Varanasi, mesto Sivy, na brezich svate reky Gangy, jedno z nejsvatejsich mist v Indii. A tam jsme i my potkali naseho pritele Sambua, mladeho hinda, ktery nam vypravel tajuplny pribeh o smrti a ritualu upalovani. Ponorili jsme se do jeho slov a sami jsme pozdeji zazili onu prizracnou atmosferu smrti, smesici vuni palenych tel a vody Gangy.
Varanasi, mesto Sivy, na brezich svate reky Gangy, jedno z nejsvatejsich mist v Indii.
Idealni cas ke sledovani ritualnich koupeli smyvajicich hrichy je tesne pred vychodem slunce, kdy se na kamennych schodovitych ghatech koupou tisice lidi.
A tam jsme i my potkali naseho pritele Sambua, mladeho hinda, ktery nam vypravel tajuplny pribeh o smrti a ritualu upalovani. Ponorili jsme se do jeho slov a sami jsme pozdeji zazili onu prizracnou atmosferu smrti, smesici vuni palenych tel a vody Gangy, manter, zvonu a zpevu nesouci se temnou ulici okolo vecneho Sivova ohne. Ona prizracna atmosfera se zachytit neda.
Ve meste uvidite tisice starych lidi, kteri zde prijeli zemrit a spoustu zafacovanych mrtvol, prevazenych na strechach taxiku. Kdo je zde na brehu reky upalen, dosahne vysvobozeni z kolobehu reinkarnaci. Je snem kazdeho hinda byt zde po smrti upalen. Byl to i sen naseho pritele Sambua.
Tady je jeho pribeh, ktery jsme s uzasem vyslechli, je o ritualu, ktery je stale zivy, miliony hindu jej kazdorocne opakuji, pokazde , kdyz nekdo z rodiny zemre, pokazde, kdyz nekdo odejde na druhy breh Gangy :
" Kdyz zemres, shromazdi se cela rodina v dome.
Jeden clen putuje k rece a ve velke hlinene nadobe priveze jeji posvatnou vodu, aby umyl telo. Je to prvni ocista. Potom te namasiruji maslem Ghi a pokud jsi mlady omotaji bilym platnem - bila znamena velky smutek.
Pokud jsi stary, oblecou te do barvy cervene nebo zlute - jako znameni radosti.
A na bambusovych tycich nesou tve telo ke ghatum a zpivaji mantru : RAMO, RAMO, SATIHAJ, po kamennych stupnich sestoupi k rece a znovu ponori telo do svate vody a nechaji te oschnout v palivem slunci Indie.
Nejstarsi muz ma povinnost se oholit, oholit si hlavu, vykoupat se v rece a obleci bile roucho. A pak jdou clenove rodiny zakoupit spalovaci drevo- banien tree. Ten, ktery vlastni spalovaci ghat je spolu s Maharadzou nejbohatsi muz ve meste. Spalovani je dobry obchod, zaroven vsak prinasi stin. Vlastnikem muze byt pouze clen kasty Dalits- Nedotknutelny, ten, jehoz pouhy dotek znecistuje. Ten jediny ma pristup na ghat behem spalovani, ten jediny rozumi.
Zeny zustavaji doma, jsou prilis emocionalni a svym placem by zabranili osvobozeni duse z kolobehu reinkarnaci.
Potom te polozi na hranici.
Kazdy clen prida na tve telo jedno drevo a nejstarsi syn jde pro vecny ohen.
Je to ohen, ktery zapalil buh Siva a hori pet tisic let. Sivovo je take toto misto. Horici telo nesmrdi a ohen nikdy nezhasne.
Syn petkrat obejde hranici. Je to k tvemu osvobozeni od peti prvku: vzduchu,ohne, zeme, vody a nebe. A nejstarsi zalozi ohen a odchazi, aby bdel z povzdali spolu s ostatnimi.
Nedotknutelni udrzuji ohen po tri hodiny, pridavaji santalove drevo a prilevaji masla Ghi. Na konci obradu zustane maly kousek tela, z muze hrudni kost a z zeny panev. Tyto patri rece. Vodou z Gangy zalije nejstarsi spaleniste, voda znamena vecny klid a rozbije hlinenou nadobu o zem, preruseni vztahu.
Prosim odejdi svou cestou, my take jdeme svou cestou.
Pak vsichni clenove rodiny podstoupi ritualni koupel a odchazi domu.
Ten, ktery ti daval ohen po dobu deseti dni nepromluvi, ani ty na nej nesmis promluvit, spi na hole zemi, malo ji. Po deseti dnech odchazi i zeny ke Gangze, vsichni muzove se oholi vousy a zeny ostrihaji nehty.
V den DASAVA, druhy den po desatem, je velka oslava.
Krasne jidlo, je pritomno jedenact sadhu a vsichni clenove. Sadhove jsou svati muzi, kteri ziji na ulici nezasazeni materialnim svetem.
Kazdy z nich ti da pozehnani a pronese pripitek k nejstarsimu synovi : Prosim, zapomen cim jsi byl, odloz svuj bily odev a zacni znovu svou cestu.
Sest je ruznych tel, ktera nemohou byt spalena. Prvni jsou deti. Maji kuzi jako kvety a neprozili svuj zivot. A kvety nepalime.Jejich telo pochazi z matky Gangy a k ni se take vraci. Ponorime je s velkym kamenem na jeji hladinu.
Druzi jsou ustknuti kobrou, protoze maji sanci znovu obzivnout. Polozime je na bananove drevo k brehu. Sadhuove mohou prijit a svou mantrou telo obzivnout.
Treti jsou nemocni spalnickami. Protoze tato nemoc je zaroven bohyni hyndu. Sadhuove, ti odejdou cisti. Tehotne zeny kvuli diteti a nemocni leprou take nesmeji byt spaleni. "
Bylo krasne ritual Smrti prozit, bylo by krasne prozivat jej doma. Je to rozlouceni a osvobozeni.
Prala bych si to prozit. Treba
na Mysteriich lasky, zivota a smrti v lete?
Poslal | Vlákno |
---|---|
Sugama | Podáno: 0:00 12.12.2002 Aktualizace: 0:00 12.12.2002 |
Webmaster Registrován: 25.3.2004 Od: Příspěvků: 39 |
monika, vlastni reakce hihi je to zajimave znovu si to procitat, tady za obrazovkou pocitace,pripada mi jako bych se znovu do te udalosti vracela,nejak mne to prave zase vtahlo zpatky ..zajimalo by mne jestli jste treba neco prizracneho ohledne smrti prozili posledni dobou? monika
|
Poslal | Vlákno |
---|---|
Sugama | Podáno: 0:00 9.1.2003 Aktualizace: 0:00 9.1.2003 |
Webmaster Registrován: 25.3.2004 Od: Příspěvků: 39 |
ne, ne ne
|
Poslal | Vlákno |
---|---|
Sugama | Podáno: 0:00 10.4.2003 Aktualizace: 0:00 10.4.2003 |
Webmaster Registrován: 25.3.2004 Od: Příspěvků: 39 |
|