Byl zrovna teplý večer krátce po úplňku. Měsíček nesměle vykukoval mezi mraky. Počasí jak stvořené pro očistný obřad naší rodiny. Zapálila jsem svíčky rozprostřela je u ohniště. Byla jsem tam v tom tichu sama. Cítila jsem velkou obřadnost, vážnost a zároveň radost z něčeho krásného, nového. Spojila jsem se s přírodou, elementy a duchovními ochránci a poprosila je o pomoc. Přesně ani nevím, co jsem to říkala.
H: Dle mého názoru je zcela zásadní, abychom nespojovali do jednoho pojmu náboženství a církev. V mé mysli je zcela zřetelný obsahový rozdíl obřadu „sňatku“ jako rituálu náboženského a sňatku jako obřadu církevního. Náboženství vnímám jako výraz víry v boha, který je mimo nás. Církve jsou instituce, které si více či méně usurpují právo utvářet pravidla pro vyznání víry v jimi konkretizovaného boha. Z toho i odvozuji naprostý souhlas s tím, že církevní sňatky mají stejný charakter jako sňatky s požehnáním státních úředníků. Náboženské rituály mají vazbu nikoliv na instituci, ale na formu víry. Čili se domnívám, že původní náboženské rituály bez ohledu na „druh“ boha, ve kterého věřili ti dva, kterých se svatba týkala, měli spíše duchovní než instituční obsah. Je, dle Tvého názoru, možné, aby lidé věřící v boha sídlícího mimo nás a tedy i v to, že potřebují ke svému sňatku „posvěcení“ od takového boha, mohli být tím hlavním účastníkem své vlastní svatby? Otázka je aktuální vzhledem k víkendové akci Reiki svatba aneb párová Reiki zasvěcení 2.-4. července.
H: Přijímám teorii o nutnosti existence státu jako obranného a bezpečnostního společenství lidí žijících na stejném území. Nemohu se však srovnat s faktem, že stát si přisvojuje právo řídit přímo i nepřímo svazek lidí, kteří se většinou dobrovolně rozhodli žít spolu. Myslíš si, že stát vlastně využívá rodinu žijící ve státem „posvěceném“ svazku jako zástavu proti tomu, aby jedinec takzvaně nevybočil z řady, tedy že manželství posvěcené státem dovoluje státu jednotlivce takto usměrňovat?
Honza: Já se domnívám, že právě iniciační obřady, které proměňovali chlapce v muže a dívky v ženy měly za úkol přiřadit budoucím partnerům jejich manželské funkce, aby nová rodina plnila potřeby vyvolané životem ve společenství. Je tedy otázkou, zda i tyto „šamanské“ či náboženské předsvatební praktiky nepotlačili potřebu jednotlivce, žít podle svých vlastních potřeb. Jakou úlohu měly a dodnes mají u „primitivních“ národů ty, jak jsi je nazval, transformační předsvatební obřady?
Typickou aktivitou tantry je spontánní tanec, tanec meditativní nebo tanec extatický, kterým se tělo nabíjí nebo kterým se tělo vyjadřuje.
Typickou aktivitou jógy jsou přesná cvičení. Spartakiáda, kolektivní masová cvičení, které předchozí režim zneužíval, mají k józe v něčem blízko. Sparťanská výchova je de facto synonymum k jóginské výchově. Když k řecké Spartě přirovnáváme jógu, tak tantra se najde spíše v Athénách, v kolébce umění. Sparta kladla důraz na vojenská umění, na vojenská cvičení, Athény kultivovaly ducha a city.
Vznikají prázdné symboly. Symboly, které nemají obsah. Symboly, které je nemožné nebo nereálné naplnit, nebo symboly, jejichž existence je nesmyslná.
Například symbol Světový mír. Ať už má jakýkoliv tvar, tak když budeme působit se symbolem Světový mír na naší planetu, tak se nikdy světového míru nedočkáme, protože celá ta hra má smysl pouze pro naše představy. V našich představách můžeme zabránit válce v Iráku nebo utišit konflikt v Palestině.
Jsou známé případy, kdy byla vyléčena rakovina pomocí Reiki, jsou známé případy vyléčení leukémie. Nedávný případ v našem Meditačním centru Lažánky, kdy náš absolvent zcela nebývalým způsobem pozitivně ovlivnil svoji Alvzheimerovu chorobu a to tak, že jeho ošetřující lékař skutečně nechápal, jak je takový vývoj možný.