Je třeba provést ještě nezávislé výzkumné a vývojové práce realizované velkými společnostmi, zvláště těmi, které pracují na poli lékařství a farmacie, aby bylo možno vědeckými prostředky prokázat účinnost těchto božských korálků.
Kamal Narayan Seetha, Nagpur, 25.2. 2005
KAPITOLA 1
Rudrákša – úvod
Slovo rudrákša označuje korálky ze stromu patřící do druhu Elaeocarpus ganitrus, který roste ve vybraných lokalitách východní Asie (Jáva, části Malajsie, Tchaj-wan, Čína) a jižní Asie (severní Indie a Nepál). Rudrákšové stromy mají zajímavé rysy. Listy jsou podobné listům mangovníku, jsou uspořádané v řadách a mají řapík. Květy jsou hermafroditní, bílé barvy a měří asi 12 mm v průměru. Strom kvete v létě a plody zrají uprostřed zimní sezóny, přibližně v listopadu. Plod je peckovitý, kulatý, nachový, bulkovitý a rýhovaný. Je známo asi 350 druhů stromu Elaeocarpus, z toho asi 35 se jich vyskytuje v Indii.
Podle The Wealth of India, vydání z roku 1952, je rudrákša velká třída stromů, které se rozšířily z jižní a východní Asie přes Malajsii až do Austrálie a na ostrovy v Pacifiku. Na indickém subkontinentu se tyto stromy nacházejí především v Nepálu, ve státě Ásám, a v okolí Arunáčaly a poblíž Dehradunu. Známými druhy, které se nacházejí v Indii jsou Elaeocarpusferrugincus, Elaeocarpus lanceacfolius roxb, Elaeocarpus serratus linn, Elaeocarpus tuber culatus roxb a jiné. Rudrákša je však také často identifikován jako Ganitrus roxb. Rudrákšové stromy dorůstají výšky 60 až 80 stop.
Podle CSIR rejstříku květeny jsou plody peckovice temně nebo namodrale nachové, které obklopují tvrdý podélně rýhovaný, bulkovitý kamínek, běžně se skládající z pěti částí (tomu se říká pět mukhi). V důsledku toho Dietrich Brandis zaznamenal v Indian Tree (1906), že plody jsou kulaté a tvrdé a mají v průměru různou velikost, která se pohybuje od tří čtvrtin do jednoho palce. V následující tabulce jsou uvedeny některé známé druhy.
Latinské jméno Lokální název Místo výskytu
1. Elaeocarpus hindština: rudrak Ásám, Bihár, Uttarpradéš, Kérala,
ganitrus maráthština: rudrákša Tamilsko, Madagaskar, Silon,
nebo bengálština: rudrakya severní Austrálie, Filipíny, Nepál,
E. sphaericus kanadština: rudrakshi Singapur, Nový Zéland, Čína
tamilština: akkamrudrakai
telugština: rudraksha halu
angličtina: woodenbegar
utrasumbeek
2. E. serratus tamilština: ulung, kaaeri Bihár, Ásám, Nepál, Jáva, Silon,
nebo cuneatus kanadština: bijandmara Bengálsko, Sumatra, Singapur
nebo pirincara dhandadamba
nebo integrifolius malajálamština: nallakara
nebo lacunosus angličtina: silon olive
3. E. stipularis - Severní Indie, Borneo, západní
Nepál
4. E. floribundus bengálština: jalpai Sikkim, Ásám, Bengálsko, Jáva,
nebo grossa asámština: belfoe Sumatra, kašmírské pohoří,
nebo lobbianus manipurština: charpai Singapur
nebo rigidus nepálština: koving
nebo ramsoii
5. E. lacurosus brahmí: butalet Brahmadéš, Thajsko atd.
6. E. robustus kanadština: hinnaltodi Východní Himaláje, Sikkim,
nebo tectorius malajálamština: kattakara Ásám, Maháráštra, Tamilsko,
nebo craspedum malamkara Bengálsko, Kochar, Andamany,
nebo leptostachyus uríjština: nardchampa Brahmadéš, Malajsko, Karnátaka,
panasiya Cejlon, Singapur, Kérala
tamilština: bikki
asámština: perang, salang
7. E. helferi - Andamany, Nikobarské ostrovy,
Ásám, Brahmadéš, Jáva, Sumatra
8. E. sikkimensis asámština: selang Sikkim, Bhútán, Ásám
nepálština: bhadras
9. E. wallichii - Ásám, Brahmadéš, Urísa, Jáva,
nebo accuminatus Indočína
10. E. lanceaefolius nepálština: bhadras Darjeeling, Kašmírské pohoří,
nebo lanceifolous pohoří Garo, Indočína, Silvet,
nebo serrulatus Bhútán, Jáva
11. E. oblongus kanadština: hanaltodi Nilgiri, Anamalai, Karnátaka,
nebo glandulosus nilgiri: baikmara Borneo, Tamilsko
nebo adenophyllus tamilština: khattakaeri
nebo perimkara maráthština: kaas, kasava
nebo angustifolious
12. E. leptostachya - Kokan, Karnátaka až Kérala,
Nilgiri, pohoří Anamalai, Borneo,
Pelang
13. E. lucidus - stejné jako výše plus Brahmadéš,
Bengálsko, Ásám, Meghalay
14. E. hygrophilus - Brahmadéš
nebo hygrophylius
15. E. decipieus - Čína a Filipíny
16. E. photiniaefolius - Filipíny
17. E. Braceanus - Indie, Brahmadéš
18. E. aristatus asámština: garela Ásám, Bihár, pohoří Garo,
nebo monocera bihárština: garela Brahmadéš, Andamany, Nepál.
nebo roxburghii sopa, garali, nanini Indie
nepálština: dalchivari
pohoří Garo: chammnangal
gangamazachyang
19. E. simplex - Sikkim, kašmírské pohoří,
Brahmadéš, Andamany, Nikobary
20. E. tuberculatus kanadština: bhutadi pohoří Nilgiri, Brahmadéš,
nebo serrulatus dandemara Mahabaleshwar
nebo monocera- tamilština: ruthrachan
tuberculata nebo malajálamština: pilaibagyra
monocera angličtina: deccan olive
subintegerrima
21. E. rugostus asámština: gattonga Ásám, západní Bengálsko, pohoří
nebo apiculatus fulchampa Nilgiri, pohoří Brahmadéše, Hibar,
borchampa, golringa pohoří Garo
pohoří Garo: aashimaifak
22. E. ferruginea - Tamilsko, Kokan, pohoří Nilgiri
nebo monoceaferruginea
nebo E. recorvatus
23. E. munroii kandština: kabikki Západní pohoří, Tamilsko, Kérala
nebo monocera indagimara
nebo munroii malajálamština: pangari
tamilština: narebikki
24. E. acuminatus - Ásám, Bihár, kašmírské pohoří,
Bengálsko
25. E. ovary - jako výše
26. E. venustus tamilština: tamrai Tamilsko, Kérala, travankore
27. E. obtusus asámština: patisopa Tamilsko, Kérala, Manipur,
nebo monocera phutkuli Nagaland, Indočína, Filipíny,
Ásám, Brahmadéš, Borneo
28. E. littoralis - viz výše
29. E. grandiflorus - Bengálsko, Jáva, Indočína -
nebo monocera ostrovy
nebo grandiflora
30. E. verunna hindí: bhadrak Nepál, Sikkim, Brahmadéš,
nebo funlaysonianus bhadraksha Sayam, pohoří Kumao
nepálština: bhadras
31. E. prunifolius - Kašmírské pohoří, Ásám,
nebo monocera prunifolius Manipur
32. E. griffithii - Malajsie, Jáva, Singapur
nebo monocera griffithii
nebo monocera holopetala
33. E. parvifolius - Pohoří Indočíny, Singapur
34. E. nitidus - Malajsie, Jáva, Indonésie,
Singapur
35. E. dicera - Pohoří Kashi a Garo, Silvet.
Malajsie, Singapur
36. E. polystachyus - Indočína, Malajsie, Singapur
37. E. glabresscena - Indočína, Malajsie, Singapur
38. E. amoenus - Centrální Indie, západní pohoří,
Cejlon
39. E. obovatus - Cejlon, jihozápad 6 000 – 8 000
nebo coriaceus stop
40. E. montanus - Jihozápad 6 000 – 8 000 stop
41. E. subvillosus - Cejlon, Malajsie, ostrovy
nebo E. pubescens Indočíny
42. E. punctatus - Singapur a trochu na Cejlonu
43. E. cyanocarapa - Malajsie, Borneo a ostrovy
Indočíny¨
44. E. bracteatus - Ásám a jihovýchodní Indie
45. E. ceylantcus - od 5 000 stop výše na Cejlonu
nebo monocera walkerii
46. E. glandulifer - Madhjapradéš a od 5 000 stop
nebo monocera glandulifera výše na Cejlonu
47. E. apicalitus - Malajsie a ostrovy Indočíny
48. E. prunifolius - Cilvet, pohoří Garo a Kashi
49. E. paniculatus - Malajsie, ostrovy Indočíny,
Singapur a Cejlon
50. E. pendunculatus - viz výše
51. E. acronodia - Malajsie, Jáva, Borneo, ostrovy
Indočíny, Singapur
52. E. ovalifolius - Východní Himaláje od 2 000 stop
výš, Sikkim, Kašmírské pohoří,
Brahmadéš, Malajsie, Cejlon,
Severní Karnátaka a jižní
Maháráštra
53. E. amyagdalinus - viz výše
54. E. finlaysonianus - Jihozápadní Asie, Thajsko
55. E. petiolatus - Silvate, Kachar, Ásám, Nikobary,
nebo E. resinosus Andamany, ostrovy Indočíny,
nebo E. integra nebo monocera Thajsko, Malajsie, Brahmadéš
petiolatus nebo monocera
petiolatum
56. E. blascoi - 2 000 až 2 500 stop výška pohoří v
Indii, Tamilsko
57. E. gaussenii - Tamilsko
58. E. stapfianus - 2 500 až 5 000 stop výšky v
jihovýchodní Indii
Lt. Col. Kerber Drvry hlásil v roce 1864, že rudrákšové korálky jsou po vyjmutí ze skořápky čištěny, leštěny a používány jako korálky a růžence. Zmínil se také, že tyto korálky byly zasazovány do zlata a prodávány jako ozdoby v Anglii.
Každý plod rudrákša má oddíly (části), kterým se říká mukhi, a jejich počet se liší. Faseta je linka nebo rýha, která běží od jednoho konce rudrákši až na druhý konec.
Ve starých spisech jako je Šiva purána, Šrí MadDéví Bhagavant, Padma purána atd. byly popsány rudrákšové plody až se 16 mukhi společně s jejich účinkem a účelem, pro který byly využívány. Nacházely se často i rudrákšové plody s větším počtem mukhi (15 až 27) a v pozdějších stoletích byly zaznamenány jejich blahodárné účinky ze zkušeností vzdělaných lidí. Existují i jiné typy rudrákšového plodu jako Gaurí Šankar (dva rudrákšové plody přirozeně spojené na jednom stromě), Ganéša (rudrákšový plod s chobotem připomínajícím tělo slona), Savar (Gaurí Šankar, kde jeden korálek má pouze jednu rýhu nebo jeden mukhi), Tridžuti (tři rudrákšové korálky spojené přirozeně na jednom stromě) a velmi zřídka se vyskytující Véd (4 savary na jednom korálku), Dvaita (dva savary na jednom korálku atd.)
Rudrákšové plody jsou k dispozici v různých velikostech. Ty posvátné a účinné jsou ty velké (15 mm a víc), které mají přirozenou možnost uchycení. Povrch pravého korálku by neměl být příliš pichlavý a měl by být dostatečně tvrdý.
Rudrákša je svatý korálek známý lidstvu posledních několik tisíciletí pro svoje blahodárné vlastnosti. Doslova to znamená „mající oči jako Šiva“. Je možné, že toto jméno bylo plodu dáno starými světci pro jeho členitost (rýhování).
Rudra (Šiva) a akša (oko) tak vytvoří slovo rudrákša. Rudra bylo staré jméno božstva, které se později stalo bohem Šivou. Rudrákša je tak korálek, který je spojen s nejmocnějším bohem hinduistické trojice, s Mahádévou, Rudrou neboli Šivou.
Šrímad Déví Bhagwat říká, že člověk má prospěch už z toho, když se na rudrákšový plod podívá nebo se jej dotkne. V Anglii Paul Hume ve své proslavené studii došel k závěru, že nic není nemožné s rudrákšou. Umí z člověka udělat boháče, změnit jeho víru nebo ovlivnit ostatní lidi.
Jinde ve světě jsou známé jeho terapeutické možnosti k léčení chorob, jako je rakovina a lehčí osobní traumata.
V následujících odstavcích popíšeme Rudru, Šivu a akšu.
Rudra:
Rudra představuje formu Šivy a je to Gana Dévatá, božstvo, které má jedenáct forem. Rudrové jsou tedy známí jako: Mrigvjadh, Sarpa Mahajašasví, Nirriti, Adžaikpád, Ahirbuhanja, Šatru Santápan, Pináki, Dahan, Kapáli a Sthanu. Existují i jiná jména používaná pro Rudru v jiných spisech. Například Rudra je také znám jako Har, Bahurúp, Trajambak, Aparadžit, Šambhu, Vrišakapi, Kapardi, Raivat, Mrigviadh, Šarva a Kapáli.
Je zajímavě znát, jak bůh Brahma stvořil univerzum a jak vznikl Rudra. Nejprve stvořil pět aspektů špatných kvalit: tama (temná učení), móha (lpění), mahá-móha (extremní ulpívání na světských záležitostech), tamisra (odpor) a andhatamisra (extrémní egoismus a animální instinkty). Tato smysluplná tvorba mu však nepřinesla žádnou radost. Proto stvořil jiný svět po té, co meditoval na Všemohoucího. Tentokrát stvořil Sanaka, Sanandana, Sanatana a Sanatkumára, čtyři světce s vysokou úrovní vědomí (úrdhvaréta). Řekl těmto dětem „Mí milí synové, teď stvořte svět.“ Ale ouha! Zrozením byli tito čtyři světci božskými vtělenci a tak nebyli ochotni poslechnout Brahmův rozkaz. Na základě jejich neposlušnosti se Brahma rozčílil, jeho ego bylo hluboce raněno, ale on se snažil udržet nad sebou kontrolu. Navzdory jeho velikému úsilí, jeho pocity z něj vyšli ve formě modročerveného dítěte, které vystoupilo ze středu mezi jeho obočím.
Toto dítě, které bylo praotcem božstva nazývaného Bháva, začalo plakat a volalo“ „Brahmo, Páně univerza, sděl mi mé jméno a místo, kde mám žít.“
Bůh Brahma se snažil upokojit plačící dítě a řekl: „Prosím, neplač. Hned splním tvé tužby. Protože jsi začal tolik plakat bezprostředně po svém narození, budeš znám jako „Rudra“. Pro tvůj život už jsem připravil místa, jako jsou srdce, smysly, životní forma energie, obloha, vzduch, oheň, voda, země, slunce, měsíc a tapas (pokání). Tvými jmény budou Namju, Manu, Mahinas, Mahan, šiva, Ritvádž, Ugra-réta, Bháva, Kál, Vamdév a Dhriturat. Také následujících jedenáct Rudrání se stane tvými ženami: Dhí (inteligence), Vritri (zalíbení), Ušána, Uma, Nidžut, Sarpí, Ila, Ambiká, Iravalí, Sudhá a Díkšá. Musíš přijmout tato jména, místa a ženy a rozšířit své potomstvo, neboť ty jsi nyní Pradžapáti.“
Rudra ihned začal s tvorbou svého silného potomstva, a to jak povahou, silou, tak i velikostí. Bůh Brahma dostal strach, když viděl rozrůstající se potomstvo, neboť by mohlo spolknout univerzum. Podezíravostí nahlodaný Brahma prosil Rudru: „Nedovol vznik takového potomstva, které by zničilo moji tvorbu ve všech směrech. Prováděj tapas (pokání) a teprve po očištění se dej znovu do tvorby.“
Rudra souhlasil a odebral se do lesa meditovat. Bůh Brahma pak pokračoval ve tvorbě sám a tvořil ve velkém množství a s dokonalou sebekontrolou. Vzhledem k tomu, že kvality Rudry jsou spojeny s destrukcí, bůh Šiva je znám nejen jako milostivý pán lidstva, ale též jako síla, která ničí vše, co je nevhodné, nemorální nebo, co potřebuje být zničeno pro udržení přirozeného koloběhu tvorby a zániku.
Šiva:
Říká se, že démon jménem Tripurásura bojoval a porazil Brahmu, Višnua, Indru a Takšáka. Proto bohové přišli za Šivou a žádali jej, aby zabil démona Tripurásuru. Bůh Šiva si vzal svůj luk a šípy a také zbraň známou jako Kalagani a pak meditoval po dobu tisíce božských let, aby dosáhl požadovaných sil. Když otevřel oči, pak mu ukáplo několik slz v důsledku jeho štěstí. Kamkoliv dopadly tyto slzy, tam vyrost strom Rudrákša (Rudra + akša), tedy mající slzy (oči) jako Šiva.
Bůh Šiva je známý a uctívaný pro svých tisíc jmen a je tedy Tripura Nášak, Šankar, Bháv, Íšán, Pinaki, Trajambak, Ugréš a Bahurúp.
Protože je nejvyšším bohem všech zvířat, je znám jako Pašupati. Jako vtělení celého univerza je znám jako Šarva. Protože dává život ve formě vody, je znám jako Bháva. Díky své přítomnosti vně i uvnitř univerza vzhledem ke své ochranné a vládnoucí funkci je znám jako Ugra. Pro svoji přítomnost v podobě nebes ve všech rozměrech je znám jako Bhíma. Jeho forma slunce je Íšán. Ve formě měsíce je Mahádév.
Protože je zodpovědný za blaho celého lidstva bez jakéhokoliv ulpívání, je znám jako Šiva. Protože ničí vše na konci cyklu univerza, je znám jako Hara. (Viz kapitola Mantry, kde naleznete tisíc jmen boha Šivy: Šiva sahasra námaválí.)
Šiva je nejuctívanějším božstvem mezi všemi bohy hinduistického pantheonu. Prakticky neexistuje vesnice nebo město v Indii, které by nemělo Šiva mandir (Šivovu svatyni). Je to proto, že Šiva je božstvem oddanosti a prociťování a není třeba žádných komplikovaných rituálů k jeho uctívání. Je jedinečným bohem a je nesrovnatelný s ostatními bohy ve věci jeho oděvů, ozdob a způsobů. Místa, kde přebývá jsou jak prostá, tak těžko dosažitelná. Je jedním členem všepronikající trojice a to velmi mocným členem. Je „náladový“, je snadné jej potěšit (ašutóš), je ochráncem těch, které nikdo nechrání. Ve skutečnosti je mnohostrannou osobností. Šiva je bohem Čandrašékar, Mahádív a Tipurári atd. Protože je popisován jako jediné božstvo zodpovědné za destrukci, bývá spojován s různými bohyněmi, jako je Durgá a Kálí, které ve skutečnosti jsou jinou formou bohyně Párvatí, a všechny do jedné symbolizují Šakti – sílu.
Akša:
Toto slovo znamená oko. Protože bůh Šiva má tři oči, vede to naši pozornost i k významu slova rudrákša.
V sanskrtu sekvence písmen od A do KŠA obsahuje 51 znaků tohoto prastarého jazyka. Sekvence A až HA má 49 znaků, Ľa je padesátý a KŠA jednapadesátý. Jestliže víme, že všechna sanskrtská písmena jsou seskupena ve 14 pratjahárách, pak platí že těchto 14 pratjáhár vzniklo tím, že bůh Šiva hrál čtrnáctkrát na svůj hudební nástroj damaru. Těchto 14 pratjahár je známo jako „Mahéšvata sútra“. Písmena ve své zvukové podobě (šabda svarúp) jsou nezničitelná a jsou základem celé komunikace, poznání, vyjadřování a nitra lidí i bohů. Celý vztah boha Šivy k formám známým jako Rudra a akša dává vznik tomuto unikátnímu slovu rudrákša, značící Šiva-Šakti. Sir John Woodroff, který byl soudcem u kalkatského nejvyššího soudu, nazývá akšamálu řetězcem písmen. V angličtině se pro akšamálu používá slova „růženec“ a předpokládá se jeho použití pro duchovní účely. Sanskrt je jediný jazyk světa, který je založen na zvuku. Vzduch (marut), který vychází z úst, přijímá stejnou formu jako je v psaném textu. Slovo ÓM je jediným zvukem, který může být vytvořen bez použití zubů nebo čelisti.
Jinými jmény pro rudrákšu jsou šivákša, šarvákša, šivaprijá, trinmíru, amar, bhútnáša, pávan a pušpačamar.
Mukhi (neboli fasety rudrákši):
Mukhi je dělící linie probíhající od horní části semínka až dolů. Rudrákša má tři části. Horní hlavu (tam, kde začíná faseta, se tomu říká hlava), střední tělo a konec (známý jako ocas – tato část je po něco plošší). Vyskytují se rudrákšové plody s jedním mukhi až 21 mukhi. Příležitostně s eobjeví plody s ještě větším počtem mukhi, jako například nedávno byla nalezena rudrákša se 27 mukhi v Nepálu. Ale 80 % všech dostupných plodů má většinou 4, 5 nebo 6 mukhi. Plod s 1 mukhi z Nepálu patří mezi nejvzácnější, stejně jako plody s 2 mukhi, 9 mukhi, 11 mukhi, 12 mukhi, 13 mukhi a 14 mukhi. V dnešní době, kdy je po těchto plodech velká poptávka, vše, co má víc než 8 mukhi, se stalo velmi vzácným.
Veškeré staré spisy, jako jsou Šiva purána, Šrí MadDéví Bhagavant, Padma purána a Skandha purána zmiňují pouze plody do počtu 14 mukhi. I když byly samozřejmě nalezeny plody až do počtu 21 mukhi společně s dalšími populárními korálky, jako jsou Gaurí Šankar (dva rudrákšové plody přirozeně spojené na jednom stromě), Ganéša (rudrákšový plod s chobotem připomínajícím tělo slona), Savar (Gaurí Šankar, kde jeden korálek má pouze jednu rýhu nebo jeden mukhi), Nandi (korálky, které mají dva výčnělku podobné rohům) a velmi zřídka se vyskytující Véd (4 savary na jednom korálku) atd. Nedávno byl také nalezen plod se 27 mukhi.
Rudrákšové plody z Nepálu jsou obvykle větší velikosti až do 25 až 30 mm v průměru a mají jasně definované rýhy. Na druhé straně rudrákšové plody z Indonésie jsou menší a jejich rýhy nejsou tak hluboké, ale s jistým úsilím stále ještě identifikovatelné. Tyto indonéské korálky se obvykle používají pro výrobu mály a mívají v průměru 4 až 12 mm.
Mnohé z těchto mál, které vídáme, mají korálky s 5 mukhi a ve velikosti 4 až 10 mm, ale při přebírání plodů jsou vytvářeny (v menším množství) i mály s korálky se 4,6, 7 a 8 mukhi. Rudrákšové plody mohou mít různé barvy, jako je bílá, červená, hnědá, žlutá a černá. Nejčastěji se setkáváme s hnědou barvou. Po ponoření plodů do oleje a po delším používání se všechny rudrákšové plody stávají temně hnědými nebo až černými.
Rudrákšové plody jsou velice trvanlivé a jestliže se o ně dobře staráme, mohou vydržet tisíce let. Rudrákšové plody prospívaly lidstvu různými způsoby a už byla provedena řada výzkumů, aby se přišlo na to, jak vlastně tyto plody pracují.
Některé výzkumné práce poukazují na sílu indukce, na bipolaritu atd. , ale obecně se věří, že síla rudrákšového plodu nemůže být změřena nějakým přístrojem, ale může být procítěna každým, kdo jej nosí, a to jak ve fyzické, tak i mentální vyrovnanosti.
Když si vzpomenem na Šivovy ozdoby, zjistíme, že všechny symbolizují sílu jako popel z pohřebního místa, tygří kůže, hadi, řeka Ganga, měsíc, jed v hrdle (Níla kantha), mály (řetězce) lidských lebek a květ z omamného stromu Dhatura. Všechny tyto skutečnosti poukazují na to, že rudrákša bude velmi mocným plodem.
Jaký typ síly tedy rudrákša má? Po té, co jsme se dotazovali velké skupiny lidí, je zde značný důvod věřit, že rudrákša je blahodárný plod pro všechny, kdo jej nosí. Člověk se může vyléčit z různých chorob nebo dostat žádanou věc nebo dosáhnout žádoucích duchovních cílů. Síla neboli šakti rudrákšového plodu je spojením síly z těchto oblastí:
1. božské charakteristiky opatřené požehnáním různých bohů a bohyní.
2. fyzický vliv na tělo, kdy dochází k vysílání neurosignálů pro uvolnění tenzí mysli, a tím umožňující něco, co bychom mohli nazvat „sebeposilování“.
Rudrákšové plody s různým počtem mukhi mají různé vlivy na člověka a každý může nosit všechny typy rudrákšových plodů, jak jednotlivě nebo dohromady.