Každou sobotu v Oshově ashramu probíhá oslava nových sanjásinů. Noví nadšenci, noví hledači vnitřních pravd přijímají své jméno, které je inspirováno jejich datem narození.
|
Oslava Sanjasa aneb Puna ustupuje od ikon Sanjásinské jméno má převážně původ v sanskrtu a energie takového jména otevírá individuální cestu k harmonii. Člověk často se svým jménem bojuje, své jméno přijímá nebo nepřijímá, je k němu zdánlivě lhostejný. Jméno však vyjadřuje určitou povahu nebo stav energie spojený s konkrétním člověkem. Je to Oshova hra, která vznikla v sedmdesátých letech minulého století, kdy uděloval konkrétním žákům darsany, individuálně zasvěcoval a vedl s nimi veřejný rozhovor mistra s žákem. Soupisy takových veřejných diskurzů najdeme v tzv. Darshan diary. Mimochodem zde najdeme povahové rysy Veereshe, Barnetta a dalších známých Oshových žáků. Se jménem sanjásin přijímá cestu k meditaci a vnitřní pravdě. Je to dobrá hra. Je dobré si uvědomit, že je to hra. Každý může mít své meditační jméno, nemá žádné zásluhy ani povinnosti, snad s výjimkou k sobě samému. Není více či méně než kdokoliv jiný. Je dobré si uvědomit, že sanjása je hra a je dobré ji hrát totálně. Oslava nových sanjásinů byla vždycky tím, na co každý dlouho vzpomíná. Celá léta Osho přijímal své žáky osobně, po jeho smrti tuto službu vykonávala vybraná media, tedy citliví lidé. Ještě v minulém roce tato oslava byla ritualizována. Byly dohady, kdo má více či méně právo přijímat nové sanjásiny. Oslava byla zatížena dekorací, houfem spirituálně vytržených barevně odlišených"svatějších" sanjásinů, tělnatě zasloužilé dámy kladli své ruce na těla noviců. Všude plno nadbytečných věcí a do toho skutečně krásná hudba a písně. Nynější oslava v pyramide byla konečně čistá a prostá. Dvě meditační sedátka pod vrcholem pyramidy, prázdný prostor a kruh blízkých. Byl to návrat ke kořenům, primitivní kmen přijímá své novice a to vše jako výsek dějin uprostřed nekonečného času. Jsem rád, že Oshův ašrám ustupuje od svých ikon. Už bylo neudržitelné to přehnané množství Oshových fotografii a relikvii. Jakoby vnitřní pravda a esence byla nahraditelná předměty, obrázky a kultovními artefakty. Oshův ašrám zahazuje ikony. S potěšením (nebo s poděšením) musím konstatovat, že ašrám v Pune se v tomhle začíná podobat Lažánkám a našemu centru. Sw.Anand Shunyam
|
|